Jelsa Art Bijenale 2025: Concrete Tenderness

Jelsa Art Bijenale s trajanjem od 4.7. do 15.9.2025. istaknulo se kao događanje koje međunarodnu suvremenu umjetnost dovodi na otoke. Time Jelsa postaje žarište susreta umjetnika i kustosa iz cijele Europe. Ove godine kroz otvorenja 8 izložbi, 8 performansa i happeninga, 6 umjetničkih instalacija, 4 koncerta i popratne programe poput stručnih predavanja, radionica i debata, s umjetnicima iz 16 zemalja, JAB-ovi programi se odvijaju, kako unutar institucijskih prostora kulture, tako i u netipičnim prostorima otvorenima javnosti poput konoba, kala i rive.

Cilj je omogućiti susrete tradicionalnih posjetitelja kulturnih događanja i lokalne zajednice kako bi se potaknule interakcije izvan uobičajene ekonomske razmjene, a turizam se iskoristio kao poligon za razmišljanje o temama koje su zajedničke posjetiteljima i lokalcima. 

Jelsa Art Bijenale unatoč često ozbiljnom tonu suvremene umjetnosti, u svojem programu donio i zabavne sadržaje, poput koncerta The Marshmallow Notebooks kroz suradnju s Mudrim Brkom, evenata koji povezuju generacije kao što je nadolazeći susret glazbenika Ratka Kožula i Dimitrija Simovića, ili pak happening anarho-kulinarskog kolektiva Cocina de Guerrilla i Karle Crnčević koji spaja ribarske arhive s lokalnim pričama. Uz njih na programu su se našli i JAB Hub umjetnici koji Jelsu smatraju drugim domom, francuski Hugo Baranger uz performans Ča bude bit će, bugarski Kalin Mihov uz video instalaciju Tourists Go Home, Tourists Come Back, Tourists Stay Forever i Marieke Leene sa misaonim radom Concrete Lover. Glazbeni program upotpunio je i portugalski duo Rui Veiga i Bruno Pinho uz emotivni glazbeni performans Pleasant Places, jazz kompoziciju inspiriranu Jelsom i otokom.

Ove godine JAB je u fokus odlučio staviti važnost zaštite podmorja kroz suradnju sa znanstvenicima zagrebačkog PMF-a. Povod je otkriće jedinstvenog svjetskog fenomena – Island Trapped Waves. Jedna od svega nekolicine lokacija na svijetu gdje je fenomen zabilježen je, uz Gottland, Havaje i Bermude – i naše Lastovsko otočje. 

Na izložbi Making the Invisible Visible, (23. srpnja – 15. rujna 2025., Muzej općine Jelsa – Galerija Kravata, HDD/OTK) umjetnici Francisca Rocha Goncalves (PT), Ivan Marušić Klif (HR), Marieke Leene (NL) i Paulina Almeida (PT) audiovizualnim sredstvima su prikazali ovaj fenomen, uz niz stručno-znanstvenih predavanja na temu triju najvećih ugroza obale: nekontroliranog izlova ribe, nautičkog turizma i pomorskog prometa koji doprinose zagađenju mora te zasipanja i uništavanja obale prilikom priobalne gradnje. Najučinkovitiji način kojim možemo usporiti razvoj klimatskih promjena i pogodovati pozitivnim učincima za okoliš su zaštićene – no take – zone, u kojima se zabranjuje svaki vid ljudskog utjecaja, a priroda se sama obnavlja. Umjetnici umjetničkim procesima i kroz suvremeni umjetnički jezik ilustriraju ove procese. 

Program se odvijao u tonu prezentacije kako međunarodnih (umjetnički duo Olga Christoph – Touch and Sunscreen, audiovizualna instalacija, Laura Adel – Sensitive Bodies, taktilna interaktivna instalacija u prostoru) tako i domaćih umjetnika (Vančo Rebac – Tvrdokorne mrlje, izložba slika i ilustracija, Iva Đurić – Fragmenti portala, izložba slika.)

Bijenale je završeno izložbom američkog umjetnika Damona Mahoneyja pod nazivom Hidden & Reimagined, uz performativno čitanje poezije i ispraćaj još jednog ljetnog bijenala.

Related posts